Myönteinen palaute on keskeinen motivaation lähde. Palaute motivoi, mutta myöskin sitouttaa ja voimaannuttaa. Toiminnan ohjaamiseen käytetään rakentavaa palautetta. Positiivisella palautteella voi kuitenkin olla merkittävämpi rooli esimerkiksi suorituksen ohjaamiseen kuin rakentavalla palautteella.

Palautteen vastaanottaminen on yhtälailla taitolaji kuin palautteen antaminen. Parhaimmillaan vastaanottaja ottaa palautteen vastaan ja laittaa myönteisen palautteen kiertoon.

Arkipäivän työelämässä positiivisen palautteen antamisella saadaan ihmisiä innostettua ylittämään omat suorituksensa. Kuinka pienistä asioista voikaan ja kannattaa antaa palautetta. Sillä saadaan ihmiset motivoitumaan. Esimerkiksi suorituksen arvioinnissa kannattaa rakentaa vahvuuksien päälle. Ihmisten motivaation tippuminen hetkellisestikin tulee maksamaan yrityksille mahdollisten sairauspoissaolojen tms. muodossa ihan turhaan.

Positiivinen palaute ei tarkoita sitä etteikö kehittämiskohteita tehdä näkyviksi. Korjaava kritiikki auttaa kehittymään. Korjaava palaute huomioidaan, mutta pääasiallinen tulokulma asioihin on vahvuuksien kautta eteneminen. Laitetaan tämä hyvä kiertämään, annetaan palautetta kun aihetta ja aihetta palautteeseen on päivittäin. Jumpan lopuksi sanat hyvin jaksoitte, taputukset teille itsellenne tuo hyvän mielen. Näin palaute toimii myös työyhteisöissä. Milloin annoit viimeksi työkaverillesi tai esimiehellesi positiivista palautetta?